מניעההמעי מצופה טריליוני חיידקים הממלאים תפקיד חיוני בתמיכה במערכת החיסונית ובמערכת העיכול. פרוביוטיקה מעודדת צמיחת מיקרואורגניזמים, ומקדמת איזון בריא של "חיידקים טובים" במיוחד פלורת המעיים. היתרונות עשויים לכלול הפחתת שלשול, הפחתת התכווצויות ונפיחויות בבטן, ושיפור מעיים ברירים, רירית מעיים ואיזון המיקרופלורה.

למרבה הצער, טיפול בסרטן המעי הגס, הכרוך בכימותרפיה והקרנות, עלול להזיק לתאי בטן, ולשבש את ספיגת המזון בגוף ותפקוד המערכת החיסונית. בקרב חלק מהחולים, טיפולי הסרטן עלולים להוביל לבעיות במהלך הטיפול ולאחריו, מצב העלול לגרום לתת תזונה, ירידה במשקל, בחילות או שלשולים.

תרופות כימותרפיות ידועות בגרימת שלשולים, חוסר נוחות, והתייבשות. ריכוז התרופה בדם גורם להחמרת תופעות הלוואי והגברת הסיכונים. בבתי חולים מסוימים נקבעת כיום פרוביוטיקה טרם הניתוח עבור מטופלים שאינם עוברים ניתוחי מעיים, כחלק מתכנית ההבראה המשופרת. המטרה היא לגרום לתחושה טובה ככל הניתן לפני תחילת הטיפול, ובכך לשפר את תהליך ההתאוששות.

אופן נטילת פרוביוטיקה

רוב האנשים יכולים להוסיף בבטחה מזונות פרוביוטיים לתזונה בריאה. אלו כוללים יוגורט, חלב מותסס, מיסו, חלק מהמיצים ומשקאות סויה. יש לקרוא בקפידה את תווית המוצר ולחפש את ההצהרה המעידה על תכולת "תרבויות חיות ופעילות" כגון לקטובצילוס.

ניתן אף לקחת מינוני פרוביוטיקה מרוכזים בכמוסות. בשיטה זו, יש להתייעץ עם תזונאית או מומחה רפואה משלימה על מנת לוודא שנטילת התוספים הם הצעד הנכון במהלך טיפול בסרטן המעי הגס. צריכת כמות מתאימה של פרוביוטיקה חיונית לרוב האנשים, אך מחקרים מראים כי היא מועילה ביותר לאנשים החולים בסרטן המעי הגס, המתפתח כאשר מתרחש נזק ל-DNA המוביל להופעת הסרטן.

פרוביוטיקה בתזונה להתמודדות עם סרטן המעי הגס

מחקרים הראו שפרוביוטיקה מחזיקה השפעות מגנות סרטן המעי הגס באמצעות שינוי בתהליך צמיחת תאים סרטניים. כשצורכים פרוביוטיקה בפחמימות כגון סובין דגנים או שיבולת שועל, היא מתחילה לתסוס במעי הגס לייצור חומצות שומן בעלות שרשרת קצרה, המייצרות אף תכונות אנטי סרטניות.

פרוביוטיקה חשובה במניעת סרטן המעי הגס, כמו גם הפחתת הישנותו. השיטות לשילוב פרוביוטיקה בתזונה לשם סיוע בהתמודדות עם הסרטן, או מניעתו הן:

שיבולת שועל עם בננות – הן מכילות פרוביוטיקה וזוהי בהחלט שיטה טעימה להתחיל את היום.

מיסו – מכיל שפע פרוביוטיקה, דל קלוריות ועשיר בוויטמין B. ניתן להתחיל עם כמות קטנה או לבשל אותו בסגנון יפני.

יוגורט – מלא חיידקים בריאים לבטן. ניתן להשתמש בו כשייק, לערבב אותו עם פירות וגרנולה, או לצרוך אותו בנפרד.

כרוב כבוש – מתוצרת בית או צריכת מותג מוכן בחנות. יש לוודא רק שתווית המכל מכילה הצהרה: "מכיל תרבויות חיות פעילות".

דבש – מלא בפרוביוטיקה. מפזרים מעט על הפירות או חטיף, או שמשתמשים בו כממתיק טבעי.

מוצרי חלב מותססים – כגון חמאה או שמנת חמוצה. יש לשלב אותם במתכונים.

דילוג לתוכן